Omkara (2006)

Réžia: Vishal Bhardwaj
Hrajú: Ajay Devgn, Saif Ali Khan, Kareena Kapoor, Konkona Sen Sharma, Vivek Oberoi, Bipasha Basu
Žáner: akčný, dráma, romantický
Dĺžka: 2h:28m.33s

Omkara je adaptáciou Shakespearovho Othella, známej hry o manipulácii, žiarlivosti a predsudkoch. Vishal siahol po diele tohto anglického spisovateľa po druhýkrát, predtým už natočil Maqboola s Irrfanom Khanom a s Tabu. Zatiaľ som tohto prerobeného Macbetha nevideľa, takže nemôžem porovnať, nakoľko sa pridržiaval originálu. S Omkarom som bola prekvapená, nakoľko sa mu hlavnú tému a charaktery podarilo preniesť do súčasných indických reálií. Nemusíte vedieť o čom Othello je, aby ste si film užili. Pre mňa to bolo len dané plus, keď som rozoznala niektoré dialógy a zvraty v príbehu. Na druhej strane som vedela, ako film skončí..


Vishal Bhardwaj si v Indii veselo fungoval už niekoľko rokov, kým som si ho všimla. Bolo to vďaka Kaminey, ale o tom filme inokedy. Omkaru som si chcela pozrieť kvôli dobrým ohlasom a recenziám, ale najmä kvôli Saifovi, ktorý bol ospevovaný zo všetkých strán. Zaslúžene? Pozrime sa na to..


Omkara unesie Dolly v deň jej svadby, pretože sú do seba zaľúbení a otec ju chcel vydať za iného muža. Počerný gauner z polovičnej kasty Omkara je obávaný muž, pravá ruka Bhaisaaba, vplyvného politika. Všetko beží celkom hladko, kým sa do príbehu nezapletú politické hry - Omkara sa dostáva na vyššiu pozíciu a za svojho nástupcu Generála strany zvolí mladého Kesa. Týmto si chcú zaistiť hlasy mladých vo voľbách.

Tu nastáva zlom v príbehu - prehliadol svojho verného poskoka Langdu Tyagiho, v ktorom sa prebudí "zelonenooká beštia" žiarlivosť. Náš krívajúci, neotesaný a prefíkaný zloduch začína svoje machinácie. Žiarlivosť ho zožiera čoraz viacej, no nedáva na sebe nič poznať. Stále je Omkarovi vernou pravou rukou, Kesovi je dobrým kamarátom a stále je nápomocný.. V zákulisí ale spriada plány, ako sa pomstiť všetkým, ktorí mu ukrivdili a svojou rafinovanosťou si dláždi cestu k úspechu.

Svet sa ale točí ďalej.. Dolly sa spriatelí s Langdovou manželkou Indu a udomácňuje sa v novom prostredí, Kesu sa snaží vyžehliť si svoj priestupok u Omkaru, jeho priateľka Billo tancuje a zabáva svojich divákov a Omkaru pomaly začínajú zožierať pochybnosti.. prečo ho Dolly vlastne miluje? Zdá sa mu to, alebo je medzi jeho belasou milenkou a Kesom čosi viacej, než letmá známosť? Ako správny chlap sa na nič priamo nespýta, čo Langdovi veľmi hrá do kariet..


Prvú pol hodinu som mala rovnaký problém ako pri režisérovom predošlom filme - Kaminey. Nevedela som, čo sa deje. Politika a machinácie sú v Indii kategóriou samou o sebe. Keď ale nastal už spomínaný zvrat a začal sa rozvíjať príbeh o žiarlivosti a neistote, bolo už všetko jasné. Nebudem prirovnávať film k hre, niektoré veci predsa len museli byť pomenené. Radšej sa k tomu staviam ako ku samostatnému dielu. Tu Vishal naozaj zabodoval. Vie, ako využiť lokácie a scenériu. Z hercov na seba najväčšiu pozornosť strhol Saif Ali Khan ako prehnilý Langda. Nemal ale veľkú konkurenciu. Konkona bola síce úžasná, ale nemala dosť priestoru. Rovnako aj Kareena. V takýchto rolách sa mi páči o 100% viac ako v romantických komédiách. Ajay Devgan občas zažiaril, ale väčšinou sústredil svoje herectvo do zamračených grimás. Vivek a Bipasha mali najmä potešiť zrak, nejakú výzvu som v ich charakteroch nevidela. Saif mal najviac času a priestoru, aby sa predviedol a vyplatilo sa mu to - zožal veľa ocenení. Hral naozaj presvedčivo. Kto by to bol doňho v Kal Ho Naa Ho povedal? :D


Aby bola dodržaná masala formulka príbehu, Vishal spravil z Kesovej milenky tanečníčku Billo. Má vo filme dve hudobné vystúpenia, pričom Beedi u mňa jednoznačne vedie. Moment, keď zo seba Bipasha strhne závoj a hodí ho do publika je strhujúci :) Okrem týchto dvoch čísiel máme ďalšie štyri piesne, ktoré hrajú v pozadí pri určitých scénkach a podfarbujú daný moment. Predtým, než som film videla, som mala najradšej Naina. Po dopozeraní som si zamilovala Jag Ja, ktorá bola neskutočne dobre použitá. Treba vidieť na vlastné oči. ;)


Slovenské titulky na http://www.titulky.com/

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Podobné články