Dil Se (1998)


Režisér: Mani Ratnam
Hrajú: Shahrukh Khan, Manisha Koirala, Preity Zinta
Žáner: Dráma, triler, romantický
Dĺžka: 2h:39m.16s

ČSFD / IMDB

Keď som Dil Se videla po prvýkrát, hlboko na mňa zapôsobil. Predtým som videla len romantické komédie a nejaké tie drámy, ktoré väčšinou potešili moje oči, ale nezanechali nejaký hlbší dopad. Vôbec  som neočakávala, čo nám tu Mani Ratnam nadelí. Nemôžem Dil Se prirovnať k melodramatickým romanciam, s ktorými sa Shahrukh Khan preslávil. Takéto označenie by nemohlo byť ďalej od pravdy. Nevedela som, že existuje aj takýto bollywood - pri ktorom treba dekódovať symboly, kde sa pod povrchom scény odohrávajú dôležité veci a na konci filmu zostanem neveriacky  zízať na obrazovku.

Najmä pri piesni Satrangi Re som si uvedomila, že mi uniká niečo podstatné. Symbolizmus a metafory sú mojou achilovkou a keď vezmeme do úvahy, že sa tu jedná o úplne odlišnú kultúru, bol môj zmätok opodstatnený... aspoň dúfam. :)


Amar je mladý reportér rádiovej stanice All India Radio. Pri návrate z jednej reportáže zazrie na nástupišti krásnu neznámu. Okúzlený, okamžite sa snaží na ňu zapôsobiť, ale ona naňho vôbec nereaguje. Keď konečne prijme pozvanie na šálku čaju, Amar je od radosti celý bez seba. Sám musí o pár minúť smutne poznamenať, že práve prežil najkratší románik na svete. Naša krásna cudzinka nastúpila na vlak a zanechala Amara stáť v daždi.

Toto stretnutie sa ukáže ako osudové. Títo dvaja sa stále znova stretávajú. Zakaždým je to iba on, kto sa snaží na seba upozorniť, prenasleduje ju, nenechá sa odbiť, nechce nič počuť. Jeho láska je neopodstatnená, sebecká, impulzívna... a Amar nad ňou nemá žiadnu kontrolu, najmä keď sa z pobláznenia stane posadnutosť. Meghna, ako sa neskôr dozvedáme jej meno, mu nedáva ani najmenší náznak, že by u nej mohol mať šancu. Až uprostred filmu sa dozvedáme, kým je. Oveľa neskôr sa dozvedáme, kto je - aké má motívy, prečo robí určité veci a prečo je taká neprístupná. V druhej polovici sa exotické oblasti menia na ruch veľkomesta, kde sa Amar chystá na dohodnutú svadbu s Preety. Toto nevinné dievča sa nevedomky zaplieta do ich komplikovaného vzťahu, ktorý ani jeden z nich nedokáže definitívne ukončiť...

 

 Nechcem toho prezrádzať príliš veľa. Dil Se je v mojich očiach umenie v pohybe. Kamera, osvetlenie, hudba, scény.. ale najmä herecké výkony ústrednej dvojice spravili z filmu nezabudnuteľný zážitok. Nie je to romantický film. Ja som ho v každom prípade tak nepochopila. Iste, pojednáva o láske, ale nie o tej rozprávkovo krásnej a dokonalej, ktorá nakoniec prekoná všetky prekážky. Niekedy len láska nestačí. 

Veľa som si toho o Shahrukhovi nemyslela. Jeho romantické role vyzerali väčšinou rovnako. Až tu som si uvedomila, že dokáže toho viacej, než triasť perou a roniť horké slzy. Tu som sa po prvýkrát pozastavila a pomyslela si: "Niečo na ňom je. Hrá veľmi dobre." Neskôr ma o svojich hereckých kvalitách presvedčil aj v iných filmoch, ale stále naňho najviac myslím ako na idealistického Amara. Muža, ktorý verí, že láska je odpoveďou na každý problém. Muža, ktorý nie vždy koná správne a dopúšťa sa chýb.

Manisha Koirala ako tajomná a chladná Meghna. Táto žena na seba strhla všetku moju pozornosť, akonáhle sa objavila na scéne. Okrem hudobných vsuviek nemala na sebe žiadny make-up. Nepripadala mi krásna, ale ako film ubiehal, pochopila som Amarovu posadnutosť. Mladá Femme Fatal, ktorej oči ukrývajú toľkú bolesť a bezradnosť.. Táto žena žije v inom svete, žiadne dohováranie ani naliehanie na ňu nepôsobia. Jej rany sú príliš hlboké, než aby niekedy mohla viesť normálny život. Napriek tomu sa občas ukáže štrbinka v jej brnení a ona je na chvíľu mladou, obyčajnou ženou. Tieto okamihy ale nikdy netrvajú dlho. O to viacej to Amara doháňa k šialenstvu, keď sa náhle znovu uzatvorí do seba a nechce sa s ním zblížiť.

S týmto filmom vstúpila Preity Zinta do Bollywoodu

Album od Rahmana patrí medzi moje 3 najobľúbenejšie. S nádychom tajomna, nádeje a plný energie, proste strhujúci. Choreografiu dostala do rúk známa Farah Khan. Každý jeden klip je menším klenotom. Od Chaiya Chaiya, ikonického čísla, ktoré nám predstavuje bezstarostného Amara, až po mierne eroticky ladené Jiya Jale zameranom na Preety a jej túžby... Ešte stále som nedokázala dekódovať všetky symboly ukryté nie len v klipoch, ale aj v samotnom filme. Zato dám menšiu nápovedu k Satrangi Re...

V tomto klipe spoznávame sedem štádií lásky, ako sú známe v arabskej literatúre:
1. Príťažlivosť
2. Pobláznenie
3. Láska
4. Obdiv
5. Uctievanie
6. Posadnutosť
7. Zánik



Film je ovplyvnený sufizmom. Táto mystická časť islámu sa sústreďuje na vnútorný svet človeka - jeho cieľom je odvrátiť dušu od sveta a zasvätiť ju jedine bohovi. Amar je v tomto koncepte zaslepený veriaci a Meghna je jeho modla.. jeho bohyňa. Nie je to film, pri ktorom sa dá vypnúť a na nič nemyslieť. Nie je to ani jednoduchý príbeh. Mani Ratnam nám nehovorí, čo si máme myslieť, nesympatizuje s nikým. Je len na nás, aby sme si utvorili obraz o jeho svete a charakteroch, ktoré pre nás stvoril.







Slovenské titulky sa dajú stiahnuť na titulky.com

Film s agnlickými titulkami je na youtube

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Podobné články