Sholay (1975)


Réžia: Ramesh Sippy
Hrajú: Dharmendra, Amitabh Bachchan, Hema Malini, Sanjeev Kumar, Jaya Bhaduri
Žáner: akčný, dorbrodružný, romantický, komédia, thriller.... atď :)
Dĺžka: 3h:24m.26s (je ale viacero verzií)

ČSFD / IMDB

Najprv som mala v úmysle zverejniť recenziu na Sholay ako jednu z mini recenzií, ale nakoniec som si všimla, že o každom filme som napísala dosť na samostatný článok :D Mala som voči oldies filmom predsudky, ale Nadiya Ke Paar ma strašne nadchlo, okrem toho je Sholay asi najkultovejším hindským filmom posledných desaťročí, tak som sa rozhodla, že si ho konečne pustím.

Gabbar Singh - Basanti - Veeru - Jai - Radha - Thákur
Thákur Baldev Singh si najme Jaia a Veerua, práve prepustených gauneríkov, aby mu pomohli polapiť obávaného banditu Gabbara Singha. Tento najhorší zo všetkých lotrov terorizuje niekoľko dedín, vraždí, plieni, okráda... robí proste samé nepekné veci. Priam škaredé. To ale nie je jediný dôvod, prečo ho tento bývalý policajt chce dostať – má s ním súkromnú vendetu a trvá na tom, aby mu ho 'dodali' živého. Dvaja kamaráti pritakajú, hneď v noci sa ale pokúsia vykradnúť sejf a utiecť s celým Thákurovým majetkom. Zastaví ich len prázdny pohľad mladej vdovy Radhy, ktorá im sama podá kľúč a svoje šperky, keďže ich vo svojom smútku nebude potrebovať. Okrem toho sa jej svokor aspoň zbaví tej utkvelej predstavy, že sa mu podarí zvíťaziť nad Gabbarom. V mužoch sa pohne svedomie a nakoniec zostanú v dedine, zažívajú rôzne dobrodružstvá, opilecké výstupy (Veeru), tiché dvorenie na diaľku (Jai) a dedinou sa stále nesie hlas ukecanej drožkárky Basanti, ktorá učarovala Veeruovi :)

Vo filme sa ide z veselých a utancovaných scén na strielačky a napínavé situácie. Čo nám to hovorí? Presne tak - Masala!! Možno tá najslávnejšia všetkých čias!


Jeden z najkultovejších filmov Bollywoodu. Katapultoval Amitabha Bachchana na status superhviezdy, hlavný záporák sa zapísal ako ten najprehnitejší vôbec, Jai a Veeru sa stali synonymom priateľstva až za hrob... je tu toho príliš veľa, čo sa stalo ikonickým. O filme sa písali knihy, práce, vychádzali platne a kazety s dialógmi. Vraj sa v niektorých kinách stále premieta. Jedna vec sa každopádne podarila na jedničku – prenesenie atmosféry westernu do vtedajších indických reálií. Klobúk dole. Na druhej strane je to vraj jedna vykrádačka za druhou. To nedokážem posúdiť, keďže westerny nepozerám a všetko plynulo dosť pekne. Teda až na tú neskutočnú stopáž. Áno, začala som sa po prvej hodine a pol nudiť. Pripisujem to k tomu, že ma tie westerny veľmi nezaujímajú. Niektoré scény mi pripadali natiahnuté do úmoru, logike sa nijako extra nefandilo. Išlo hlavne o to tam toho vtesnať čo najviac :)

Hitlerovský dozorca? Tajomné poslanie? Itemovka? V Sholay to všetko je.. plus oveľa viac!
Dharmendra a Amitabh boli úžasná dvojka. Ešte keby mal Amitabh viac priestoru. Doteraz mi tak trochu unikala jeho popularita, ale asi by som si s ním mala pozrieť viacej starších filmov. Jeho Jai bol fantastický. Tichý, s chladnou hlavou, ironický, úplný protipól horko krvného Jaia, ktorý mal náchylnosť k prehnanému dramatickému správaniu. Tieto ich rozdielne prístupy k životu viedli k mnohým humorným situáciám.

*SPOILER*

Jedna z mojích obľúbených scénok prišla, keď Jai išiel zažiadať o Basantinu ruku pre svojho kamaráta a namiesto toho, aby ho vychválil, ho "nevedomky" osočoval jedna radosť, a Veeru sa potom celý nešťastný z odmietnutia snažil spáchať samovraždu... a Jai to sledoval z lehátka, popíjajúc čaj... perfektná scénka :D


*KONIEC SPOILERU*

Hema Malini ako Basanti mi liezla na nervy od prvého záberu – kričala. A kričala. A keď som si myslela, že konečne začne rozprávať, kričala ešte viac. Aspoň že tancovala o Veeruov život, inak by tam bola úplne zbytočná. Jej úplným protipólom bola tichá Jaya Bhaduri ako vdova, do ktorej sa zahľadí Amitabh. Počas celého filmu som im fandila. Potom prišiel koniec a ja som mala chuť niečím rozbiť ten hlúpy monitor. A potom si podať toho režiséra :)

Hoci to tak z recenzie možno nevyznelo, ale som rada, že som si Sholay pozrela. Nie je to film, ktorý by som ako fanúšik indických filmov mohla ignorovať - stále som naň narážala. Okrem toho som konečne mala možnosť vidieť Amitabha a Dharmendru ako mladých junákov - no nie sú pastvou pre oči? Pre tie moje určite! :)

Poklony na Sholay (Žeravé uhlíky) sú hojne roztrúsené po rôznych terajších filmoch, minimálne z tohto dôvodu sa ho oplatí vidieť. Oh, a ešte kvôli Helen v Mehbooba ;) Ja tú pesníčku neviem dostať z hlavy.


Pikošky:

Kvôli nízkej návštevnosti ho chceli stiahnuť z kín, kritici film znosili pod čiernu zem, ale vďaka dobrému ohlasu divákov, ktorý ho odporúčali, sa nakoniec stal jedným z najúspešnejších indických filmov všetkých čias.

Pôvodne mal rolu Gabbara Singha hrať Danny Denzongpa (závistlivý profesor z Enthirana), ale ten bol práve zaneprázdnený natáčaním v Afghanistane. Druhou možnosťou pre rolu bol Amjad Khan a skoro ho vyhodili, keďže scenáristovi Javedovi Akhtarovi pripadal jeho hlas príliš slabý.

Pôvodne mal Jaia hrať Shatrughan Sinha (otec herečky Sonakshi Sinha), ale Amitabh presvedčil režiséra, že sa do tej role hodí viacej.

Dharmendra chcel najprv hrať rolu Thákura, ale potom sa dozvedel, že Sanjeev Kumar by hral Veerua a na konci by získal Basanti. Sanjeev požiadal Hemu Malini o ruku, ale Dharmendra bol do nej tiež zaľúbený, a preto radšej prijal rolu Veerua a Sanjeev zahral Thákura :) Hema nechcela mať so Sanjeevom žiadne scénky, preto ich vo filme neuvidíte v spoločnom zábere :p

Guľka z Dharmendrovej zbrane skoro zabila Amitabha na konci filmu, keď ho len tak tak minula. (prečo tam vôbec mali ostré guľky???)

Prvý film v dejinách indickej kinematografie, ktorý oslávil strieborné jubiléum (25 týždňov premietania) v stovke kín po celej Indii.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Podobné články