Nadiya Ke Paar (1982)


Réžia: Govind Moonis
Hrajú: Sachin, Sadhana Singh, Inder Thakur, Mitali
Žáner: rodinný, romantický
Dĺžka: 2h:23m.32s

Tak dlho som sa bránila klasickým bollywoodskym filmom... a keď som si náhodou pozrela Nadiya Ke Paar, mala som chuť kopnúť sa do členka. Iste, kamera je zastaralá, obraz niekedy preseknú biele čiary, zvuk neznie tak čisto, ako som na to zvyknutá. A predsa som tento film milovala do poslednej sekundy. Pretože napriek vymenovaným technickým nedostatkom sa môže pýšiť skvelými hercami, príjemným príbehom, uveriteľnými situáciami, skvelým vývojom charakterov a... a... je proste úžasný! :)


Na jednom brehu rieky žije farmár so svojimi dvoma synovcami a na tom druhom býva doktor s dvoma dcérami. Toho dvaja bratia požiadajú, či by neprišiel za ich strýkom, keďže sa už nejakú dobu necíti dobre. Doktor ho začne liečiť, ale odmieta prijať peniaze za lieky a svoje rady. Farmár už z toho začína byť nervózny, už vyzdravel a stále nevie, akú sumu bude musieť zaplatiť. Aké veľké je jeho prekvapenie, keď ho doktor požiada o staršieho synovca pre svoju staršiu dcéru! Všetko sa dohodne, Omkar a Roopa sa zosobášia a obaja zostávajú žiť v jeho dome.

Chandan a Roopa
Chandan a Gunja
Chandan si svoju švagrinú veľmi obľúbi, konečne je po dlhej dobe v ich domácnosti prítomná žena *okrem toho ho aj tak trochu rozmaznáva :)*. Radostné novinky na seba nenechajú dlho čakať a čoskoro je na ceste prvý potomok. Aby odbremenili nastávajúcu matku, pozvú k sebe jej sestru Gunju. Preberá na seba povinnosti svojej sestry, stará sa o domácnosť, pomáha mužom, spoznáva nové prostredie. A hoci si s Chandanom sprvu nepadli do oka, v spoločnej domácnosti sa lepšie spoznajú a uvedomia si, že ich hravé doťahovanie sa začína meniť na niečo iné...


Aký krásny, jednoduchý a úprimný filmík! V bollywoodskych filmoch je veľmi zriedkavo zobrazené dedinské prostredie. Ak už sa na to nejaký režisér podujme, končí to nejakou kritikou spoločnosti alebo do očí bijúcim posolstvom. Buď to, alebo sa to niekde počas príbehu zvrhne na nezrozumiteľné ... wtf (inak sa to opísať nedá) :) V Nadiya Ke Paar sa nič také nedeje. Muži chodia pracovať na polia, ženy sa starajú o domácnosť, oslavuje sa Holi, ľudia sa tešia z každého dňa a užívajú si života.

Pobavilo ma, ako starší muži z rodiny vysedávali v chládku a zabíjali čas klebetami. Dievčatá prali prádlo, pracovali v kuchyni, bavili sa s kamarátkami; do domu chodili návštevy... Celý dej sa odohrával v príbytkoch dedinských ľudí, v prírode, cestovaním medzi dedinami. Každý záber dýchal autentickosťou lokácií, skutočným životom, bez zbytočného preháňania a pozlátka. Vzťahy a vývoj charakterov bol prirodzený, presne ako to mám rada.


Aj napriek tejto jednoduchosti bol film veľmi pekný. Veľkú zásluhu na tom mali krásne herečky. Roopa a Gunja nosili na sebe "obyčajné" polosári, ale každý jeden kúsok mi pripadal ako niečo z plesovej sály. Ony a ďalšie slečny z dediny boli veľmi pôvabné bez všetkých tých zbytočných šperkov. Gunja si nedala ani bindi na čelo, kým jej ho nekúpil Chandan!


Už po pár minútach som vedela, že sa mi Nadiya Ke Paar (Na druhej strane rieky) bude veľmi páčiť. A nesklamal ma ani na chvíľu. Hlavní predstavitelia ma poľahky vtiahli do deja; ich pobehovanie z jednej dediny do druhej, ako si Gunja doberala prostého Chandana, spokojné a prívetivé nažívanie Roopy v prostredí novej rodiny... stopercentne zaručený hrejivý pocit :)

Hudba bola príjemná, Lata Mangeshkar tu znela ešte sladko. O pár rokov neskôr mi už jej hlas pripomínal skôr škriekanie než spev. Hudobné vsuvky sú oproti terajším klipom veľmi obyčajné, natočené ako aj zvyšok filmu dlhými zábermi a sú súčasťou deja. Práve preto na mňa zanechali aj taký dobrý dojem. Najmä svadobná pieseň a zábava počas Holi. Proste to vyzeralo, akoby sa to odohralo aj v skutočnosti. Ak už máte dosť prepychových a nablýskaných bollywoodskych filmov a chceli by ste si pre zmenu pozrieť niečo prízemnejšie, nemôžem Nadiya Ke Paar dosť odporučiť. Dokonca je aj legálne na youtube s anglickými titulkami. ;)


Zaujímavosť: O 11 rokov neskôr bol Nadiya Ke Paar prerobený ako Hum Aapke Hain Kaun, ale ten je na môj vkus až príliš prenesený do sveta cukrovej vaty. :) Nadiya Ke Paar je čo sa príbehu a charakterov týka oveľa lepší.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Podobné články