Úvod do Bolly/Tolly/Kollywoodu

Menšie zhrnutie hlavných filmových priemyslov Indie. Áno, majú ich hneď niekoľko. Zatiaľ som nemala možnosť (ani veľmi motiváciu) pozrieť si nejaké dielko z každej z nich, ale tu máte predstavenie tých mne najznámejších odvetví - obohatené o moje poznámky :)


Bollywood
Shahrukh Khan a Kajol, Aishwarya Rai Bachchan, Amitabh Bachchan, Rani Mukherji a Aamir Khan

Občas sa za Bollywood nesprávne označuje každý indický film. Tento "ľudový" termín ale zahŕňa filmy natočené v hindštine, väčšinou v Mumbajských štúdiách. Často prechádza fázami a každá má nejaké tie reprezentatívne filmy. Tieto potom určili, aké žánre sa v nasledujúcich rokoch najčastejšie natáčali. Týmto myslím mainstreamové filmy tých najpopulárnejších režisérov. V roku 1975 sa do kín dostal Sholay, ktorý sa stal nevídaným hitom. Nastúpil Amitabh Bachchan a jeho role nahnevaného mladého muža. Keď jeho sláva už strácala na lesku, na výslnie sa dostal režisér Sooraj R. Barjatya, ktorý stanovil, kadiaľ sa budú uberať däveťdesiate roky. Natočil Main Pyaar Kiya a Hum Aapke Hain Kaun, čím vrátil na plátna rodinné filmy. O rok neskôr nakrútil Aditya Chopra film Dilwale Dulhania Le Jayenge, ktorý už spravil úplnú bodku za akčnými a temnými filmami. Do popredia sa dostali indické rodinné hodnoty a Indovia žijúci v zahraničí. Dilwale DLJ bežal v kinách 10 rokov... pokiaľ sa nemýlim, v niektorých kinách sa ešte stále premieta. Skúste to s niečím tromfnúť :)

Zopár mojich obľúbených hercov/herečiek
Vidya Balan, Abhishek Bachchan, Preity Zinta, Shahid Kapoor,
Priyanka Chopra, Kunal Kapoor, Konkona Sen Sharma

Tesne pred príchodom nového tisícročia prišlo v roku 1998 Dil Toh Pagal Hai  a filmy Karana Johara (Kuch Kuch Hota Hai etc). Tentokrát sa do popredia dostali rozprávky o láske a citové vydieranie :D Tieto filmy majú horlivých fanúšikov. Aj mňa uviedol do sveta indických filmov Kabhi Khushi Kabhie Gham. Do určitého času som tie filmy hltala. Teraz sa úprimne priznám, že nie sú mojou šálkou kávy. Pozriem si z nich hudobné klipy a určité pasáže, ale inak sa im vyhýbam. Medzičasom som si obľúbila diela Maniho Ratnama (Dil Se), Nagesha Kukunoora (Dor, Iqbal, 3 Deewarein) a Vishala Bhardwaja (Omkara, Kaminey, Makdee). Snažím sa od nich pozrieť čo najviac filmov, keďže sa mi páči ich štýl podania príbehu a charaktery, ktoré nás prevádzajú dejom. Mani Ratnam je ale aktívnejší na juhu Indie, v Kollywoode. Hoci občas natočí dve verzie toho istého príbehu, stále dám prednosť tamilskému spracovaniu. Mám z týchto verzií dojem, že tie bollywoodske sa nezaobídu bez zbytočných sĺz a herci sú niekedy afektovanejší..

Za posledný rok som videla zopár komédií, ktoré ma presvedčili, že Indovia VEDIA natočiť zábavné eskapády (Tere Bin Laden, Aagey Se Right). V žiadnom prípade nepohrdnem ani romantickými komédiami - len sú určití režiséri, ktorým sa radšej vyhnem. Našťastie je Bollywood jeden z najväčších filmových priemyslov na svete, takže každý si môže vybrať to svoje - či už vážne, roztomilé, komické, alebo úplne nezmyselné :)



Tollywood
Títo si zahrali v mojích obľúbených filmoch: Allu Arjun, Ileana D'Cruz
Mahesh Babu, Kajal Agarwal, Prabhas a Trisha Krishnan

Tento filmový priemysel má základňu v Andhra Pradéši. Natáča sa tu v telugštine a čo som zatiaľ videla, tak masala filmy sú ešte stále veľmi obľúbené. S niektorými prvkami sa stretneme stále znovu - skorumpovaní politici/policajti, nebojácni hrdinovia ochraňujú utláčaných ľudí, rozdiely medzi liberálnymi mladími a ich rodičmi, chlapec prenasleduje dievča, kým ho nepresvedčí o svojej láske (samozrejme sa mu to nakoniec podarí).

Vo filmoch často vystupujú komici, ktorý sa majú postarať o zábavné pasáže pre ľud. Tieto komediálne vsuvky niekedy nemajú s hlavným dejom nič spoločné a často ma iritujú. Ďalšou prísadou sú prehnané súboje, ktoré striedajú hromadné tanečné vystúpenia. Často sa točia akčné filmy a je tam aj viac násilia. Sú určité hviezdy, ktoré si na takýchto filmoch vybudovali kariéru. Mahesh Babu (Pokiri), Prabhas (Munna),  Allu Arjun (Desamuduru) sú z mladšej generácie akčných hercov. Neznamená to ale, že točia len takéto filmy - len sa v nich častejšie objavujú súboje, dokonca aj v rodinných filmoch :) Rodinné a romantické filmy sú skôr Siddharthovou parketou (napr. Nuvvostanante Nenoddanana, Bommarillu). Sú tu aj herci, ktorí majú blízko k päťdesiatke a ešte stále sa veselo vykrúcajú okolo dvadsaťročných herečiek - týmto filmom sa vyhýbam. Pozrela som si jeden film s Nagarjunom a rozhodla som sa, že to proste nie je nič pre mňa.

Obrázky z filmov: Anand, Bommarillu, Pokiri, Parugu, Paurnami, Chatrapathi

Čím si ma filmy z juhu Indie naozaj získali bolo obyčajným vidieckym a mestským prostredím. Zatiaľ čo v Bollywoode vládli boháči žijúci v prepychových 'palácoch', tu ženy behali v sári a muži mali na sebe fešácke južanské oblečenie, chodili do práce alebo do školy. Okrem toho sú herci väčšinou veľmi šikovní tanečníci, takže hudobné vsuvky boli postupom času čoraz krajšie a extravagantnejšie (záleží od rozpočtu a postavenia hlavného predstaviteľa v priemysle). Nepatrím ale medzi tie, ktoré si filmy púšťajú len preto, aby mohli zízať na svojho obľúbeného herca. Keď je film len o tom, aký je úžasný a všetko zvláda ľavou-zadnou, vypínam ho a idem na ďalší. Odkedy som videla Yamadongu, veľmi som si obľúbila masala žáner. Komici, itemovské vystúpenia, súboje a naháňačky majú svoje čaro. A samozrejme aj herci... Rozhodne aj herci ;) Tí najslávnejší majú svoje prezývky: Tiger, Princ, Megastar, Powerstar, Young Rebel Star, Stylish Star atď :) :)

Irituje ma, keď sú herečky vo filme len pre ozdobu. Objavia sa tam asi na 10 minút, aby sa do nich mohol 'hrdina' na prvý pohľad zaľúbiť - a potom sa už len vykrúcajú v hudobných klipoch. Raz to pre film funguje, raz nie. Čo sa týka súbojov, občas ich pretáčam. Najmä keď ich je priveľa a sú tam len preto, aby tam boli. ALE niekedy sú také nápadité (Brindaavanam), že nemôžem inak než držať hrdinovi palce a smiať sa na tých úbožiakoch, ktorí po údere odletia na niekoľko metrov a zrazia pri tom ďalších päť záporákov... Inak som ale mierumilovný človek a násilie vo filmoch nemám rada. ;)


Kollywood
Vikram, Asin, Madhavan, Nayantara, Surya a Shriya Saran

Kollywood je pre mňa zatiaľ najmenej prebádaným odvetvím. Filmy sa nakrúcajú v tamilštine a sídlo priemyslu je v Čenái. Videla som zopár romantických komédií, dve veľdiela Maniho Ratnama a niekoľko filmov, ktoré boli postavené na imidži herca. V posledných rokoch ale prerazili temnejšie filmy, ktorým sa hovorí 'nová vlna'. Chystám sa na Naan Kadavul, ale ešte som k tomu nenašla odvahu. Okrem Maniho Ratnama je tu aktívny aj režisér Shankar (Enthiran, Anniyan) ... a mimochodom, Vikram je ten najsexi herec, akého som kedy videla :D


Zopár slov na koniec

Niektorí herci pendlujú medzi rôznymi odvetviami. Asin nedávno prerazila v Bollywoode, keď si zopakovala rolu z tamilského Ghajiniho v bollywoodskom remaku. Shriya Saran, Trisha Krishnan a Kajal Agarwal sú známe v Tollywoode i Kollywoode. Rovnako aj herci pendlujú: Madhavan a Siddharth sa tiež neobmedzujú na južné odvetvia, hoci tam sú najaktívnejší.

Dúfam, že som v niektorých častiach článku nevyznela stroho. Nikoho som nechcela uraziť. Moje motto je "Koľko ľudí, toľko chutí".  Pozeraj a nechaj pozerať - nikomu svoj názor nevnucujem. Sprvu som sa zameriavala na filmy podľa hercov - Shahrukh Khan, Kajol, Rani Mukherjee atď. ;) Tento prístup ma prestal baviť, keď som videla niekoľko dosť zlých filmov :D Nemám záujem o Bollywood pred rokom 2000 a čierno-bielym filmom som zatiaľ neprišla na chuť. Možno sa to časom zmení, keďže tiež prechádzam fázami, keď sa mi mení vkus :)

A hoci som dala len obrázky mladších hercov, neznamená to, že si tých starších nevážim. Uctievam Naseerudina Shaha. Podľa mňa je to jeden z najlepších indických hercov vôbec. Ďalej mám rada Boomana Iraniho, Kay Kay Menona, Irrfana Khana a Shahrukha Khana. Mám veľmi, VEĽMI rada Prakasha Raja. Jeden z najzručnejších hercov na juhu. Minulý rok bol v bollywoodskom filme Wanted (Salman Khan), kde si zopakoval rolu z pôvodného telugského filmu Pokiri. Keď budem mať čas, spravím pre mojich obľúbencov zvlášť článok :)

5 komentárov:

  1. Skvělý článek! Jen budu rýpat a řeknu, že konec akčním snímkům přineslo ne DDLJ, ale Hum Aapke Hain Koun v roce 1994. To byl film jen a jen o rodině. DDLJ spojilo rodinu s romancí a DTPH pak byla čistá óda na lásku. Tyhle tři filmy zasáhly to dalšího vývoje BOllywoodu nejvíc.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Vďaka, GG :) Hej, zabudola som naň :P HAHK bol inšpiráciou a začal trend, len mimo indie ho málokto pozná tak dobre, ako DDLJ - a toho som sa pridŕžala. DDLJ bol v kinách hneď nasledujúci rok a upriamil pozornosť na Indov žijúcich v zahraničí, ktorí sa potom stali veľmi populárnymi. A úprimne - ktorý pár sa stal ikonickejším: Salman a Madhuri, či Shahrukh a Kajol? :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. O to nejde (krom toho Kajol byla až náhradnice, film nejprve podepsala Divya Bharti, ale bohužel...) . Kdyby nebylo HAHK, nebylo by DDLJ. Aditya Chopra přiznal rovnou, že HAHK pro něj bylo největší inspirací. A HAHK je dnes stále, když se všecny tržby řádně přepočítají a zahrne se i prodej DVD apod. největším hitem Bollywoodu všech dob, což řekl i Karan Johar. V USA a Británii bylo HAHK neskutečným hitem zrovna jako DDLJ. :)

    Jde jen o to, že i když je v zahraničí DDLJ známější, je faktickou chybou označovat jej za film, který ukončil ony akční exploze, když to ve skutečnosti byl jiný snímek.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Dopísané do článku. :) A Kajol sa mi do DDLJ celkom hodila. Aj kamarátke sa páči viac vo filmoch spred roku 2000. By ma zaujímalo, ako by DDLJ dopadol s inou herečkou.

    Inak nie sú náhodou 3 Idioti najväčším bolly hitom?

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Kajol se do DDLJ rozhodně hodila. Je lepší herečka než byla Divya. Na druhou stranu Divya podle mě vypadal se SRK lépe... a byla hezčí :) 3 Idioti byli obrovský trhák.... ale lhala bych, že znám přesná čísla nebo pořadí. Na tržbách rozhodně vydělal víc než HAHK, jenže v cenách tehdy a nyní je obrovský rozdíl....

    OdpovedaťOdstrániť

Podobné články