Enthiran / Robot / Robo (2010)


Réžia: Sairam Shankar
Hrajú: Rajinikanth, Aishwarya Rai Bachchan, Danny Denzongpa
Žáner: Sci-fi, akčný
Dĺžka: 2h:56m.59s

ČSFD / IMDB

Enthiran nie je pre každého... je vecou chuti. Záleží aj od nálady, s akou si k nemu sadnete. V neposlednom rade zaváži aj čas, keďže sa musíte pripraviť na trojhodinovú stopáž. Toto nie je návod, ako si pustiť film. Rozhodne nie. Len nechcem, aby si niekto nechal pokaziť zážitok z filmu tak, ako som to spravila hlúpa ja :)

Pekne od začiatku.. veľmi, ale NESKUTOČNE ma irituje, keď sa starší herci (40+) vydávajú za tridsiatnikov, alebo dokonca študentov! Tento trend v obsadzovaní starších, ale o to populárnejších hercov do postáv, v ktorých vyzerajú nanajvýš na smiech, mi dokáže zdvihnúť tlak ako máločo iné v indických filmoch. Takže som mala už dopredu výhrady voči Rajinikantovi. Pre tamilčanov je to taká hviezda, že si to nedokážete predstaviť. Márne by som hľadala nejaké prirovanie, ktoré by západnému svetu priblížilo jeho status. To sa proste nedá. Rajini je proste SUPERHVIEZDA (ako nás informujú už v úvodnej znelke filmu, keď je takto uvedený ako herec... Superhviezda Rajini.. hej, tak je to tam napísane :D). Zhrniem fanatizmus jeho fanúšikov s označením "poloboh".
Najvyspelejší robot - Chitti
Je mi tak trochu jasné, prečo si režisér Shankar vybral práve jeho. Pri filme s takým rozpočtom potreboval herca, ktorý ma poriadne stabilnú základňu fanúšikov. Iste, aj Shah Rukh Khan má fanúšikov po celom svete. Povedzme aj Amir Khan. Ale Rajini je kategória sama o sebe. Ja viem, že na týchto dvoch bollywoodskych hercov by bol príjemnejší pohľad, ale tento film sa predával sám. S označením "najdrahší indický film všetkých čias" musel zaujať aj iných ľudí, než tých bežných, skalopevných nadšencov indickej kinematografie. Pridajte ešte do mixu nadpozemsky krásnu Aishwaryu Rai a lákadlo je dokonalé. Máme tu nálepku najdrahšieho filmu, herca – poloboha a herečku – bohyňu. Tento film bol už od začiatku 'odsúdený' k úspechu.
Jedna z najkrajších žien na svete
Tak prečo sa mi (najprv!!) nepáčil? Práve kvôli tomu fanatizmu, ktorý ho sprevádzal. Mám už raz taký hlúpy charakter, že keď je niečo VEĽMI populárne, mám voči tomu averziu. Preto mi trvalo niekoľko rokov, než som si pozrela / prečítala nejakého Pottera, ešte stále som nevidela tretie časti Matrixu, LOTRa či nových Hviezdnych vojen a zaprisahala som sa, že s upírmi nechcem mať nič spoločné (myslím tým teba, Twilight!). Takže som si sadla k filmu a dopustila som sa chyby mnohých nováčikov, t.j... brala som ho príliš vážne. Viem, po 3 rokoch by som už mala mať viacej rozumu. Veď indické filmy pozerám práve pre ich odlišnosť, prehnanosti v mnohých aspektoch, pretože chcem vypnúť, baviť sa! Darmo, tá moja averzia proti všetkému populárnemu.. znovu som sa poučila na vlastnej chybe.
Aishwarya Rai Bachchan a Rajinikanth ako Sana a Chitti
Nebudem písať o technických stránkach filmu. Nikdy som sa o takéto veci nezaujímala. Pokiaľ sa mi film páčil, tak sa mi proste páčil. Písanie o kamere, režírovaniu a tak prenechám na NIKTORIUSA, ktorý je v tomto ohľade oveľa zdatnejší. Týmto hneď odporúčam jeho recenziu na jeho blogu, ktorú napísal ako reakciu na vlnu výsmechu a "Odpad!" hodnotenia, ktoré dali niektorí členovia na ČSFD. Týmto by som sa aj ja rada spravodlivo rozčertila. Títo "fajnšmekry" sa posmievali asi všetkému, ale pritom film ani nevideli. Prečo zhadzovať niečo, čo si a) nevidel b) máš voči žánru averziu c) nevieš nič o indickej kinematografii? To by som si mohla hneď vyhľadať všetky americké horory a označiť ich ako odpad. Keď niečo nemám rada, tak to nebudem pozerať. Rozhodne nebudem kaziť náladu fanúšikom žánru. Ale tak deti sú deti. Nedá sa nič robiť. :(

Rozhodla som sa film preložiť ešte skôr, než som si ho pozrela. Keď som ho už mala za sebou, tak som si ťažko povzdychla, že na čo som sa tu podujala :p Zaujímavé, ako sa môj názor na film pri prekladaní zmenil. Asi to ale bolo aj tým, že som si stále púšťala Rahmanov album, pozerala hudobné klipy a zvykla som si na Rajiniho. Keď už som sa zbavila (každej) averzie, uvedomila som si, aký je Enthiran zábavný. Od vážneho doktora Vasigarana, jeho krásnu priateľku Sanu, závistlivého profesora Boru, až po megalomaniackého Chittiho (verzia 2.0) ... všetky charaktery viedli príbeh určitým smerom, pričom jednotlivé pasáže do seba zapadali ako puzzle do klasického vzorcu indických filmov - to jest MASALY.

M A S A L A = 
a) zmes indického korenia,
b) film s prvkami z mnohých žánrov - v tomto prípade trochu sci-fi, trochu romantiky, zmes komédie a muzikálu, akčné scénky strieda rodinný sentiment atď...

Zábery z hudobných vsuviek (Kilimanjaro / Kadhal Anukal)
Enthiran je v prvom rade indický masala film. Je jedno, koľko sa minulo na špeciálne efekty, aký herci v ňom hrajú, že hudbu zložil Rahman, aká bola výprava a lokácie (Kilimandžáro!!! KI - LI - MAN - DŽÁ - RO!! Hoci na Machu Picchu, ale nevadí)... Všetko proste stálo veľa peňazí, ale v konečnom dôsledku sa Enhtiran nesnaží byť americký, akčný sci-fi film. Pri všetkých prvkoch, ktoré sa v ňom vyskytujú, by v takejto snahe kvalitne neuspel. Američania majú svoj spôsob natáčiania filmov a ten má vplyv aj na vývoj indickej tvorby. Ale aj keď indickí režiséri dúfajú, že ich filmy uspejú aj v iných kútoch zeme, mierené sú najmä na domácich divákov. Majú väčšinou dlhú stopáž, spieva sa v nich a tancuje (nie je to ale podmienkou), sú v nich kultúrne odkazy, majú svoje vlastné hodnoty.

Režisér Shankar je muž s veľmi bujnou fantáziou. Jeho filmy sú vizuálne veľmi pekné, najmä čo sa týka hudobných vsuviek. Už v Anniyanovi a Sivajim sa poriadne utrhol z reťaze, ale tu išiel ešte o krôčik ďalej. Nevideľa som veľa filmov s robotickou tematikou, takže neviem porovnať, koľko si toho 'požičal' z iných filmov (ahoj Eset logo!). Aj tak pochybujem, že by nejaký iný režisér nechal svojho robota vyjednávať s komármi, nechal v jeho vnútornej zostave rozkvitnúť krásne kvety, či mu dal taký frajerský účes a komplex megalomaniackej nadradenosti  :D


Ak ste na toto všetko pripravený, dúfam, že pre vás Enthiran bude prvotriednym zážitkom. 

Slovenské titulky sa dajú stiahnuť na www.titulky.com

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Podobné články