Paurnami (2006)

Réžia: Prabhu Deva
Hrajú: Prabhas, Charmi, Trisha Krishnan, Rahul Dev
Žáner: Komédia / Dráma / Romantický
Dĺžka: 2h:40m.26s

Paurnami v preklade znamená spln. Môže ale označovať aj festival, ktorý sa odohráva raz do roka počas splnu. V našom prípade to je ešte aj meno jednej z hlavných postáv.

Celé to začalo za dávnych čias. Jedna dedina trpela dlhým obdobím sucha, beznádejní ľudia z nej odchádzali. Žena z jednej rodiny tradičných tanečníkov, ktorí mali zakázané tancovať mimo svätyňu, vyšla do Shivovho chrámu. Tu sedem dní a sedem nocí tancovala, aby potešila boha. Keď dedinčania videli jej snahu, prišli k chrámu a modlili sa, až kým sa nezrútila. Boh sa nad ich obeťou zľutoval a zoslal dážď. Naša tanečníčka pred smrťou žiadala, aby každých dvanásť rokov, počas Paurnami (festival splnu), žena z jej rodiny zatancovala pre boha.

Píše sa rok 1963 a na rade je Paurnami (Trisha Krishnan). Tá ale zmizla a povráva sa, že utiekla s nejakým mužom. Dedinčania naliehajú na jej otca, aby naučil tancovať aj svoju mladšiu dcéru Chandrakalu (Charmi), ten o tom ale nechce ani počuť. 
Okrem toho celá rodina trpí pod pevnou rukou despotickej druhej manželky. Do rozvrátenej domácnosti prichádza Kehsava (Prabhas), ktorý si u nich prenajme Paurnamine krídlo domu a začína učiť obyvateľov moderné tance. Nikto ale netuší, že má s Chandrakalou vedľajšie úmysly... 

Prvá polovica je komédia a tak som ju aj vnímala. Je tam až groteskne zlá macocha, oplzlý nápadník s bandou kamarátov,  temperamentná dievčina, hravý hrdina atď :) Druhá polovica nabrala vážnejší tón a humor sa z nej skoro úplne vytratil.. Paurnami sa nad dejom vznáša ako duch. Chandrakala na ňu často spomína.. občas mi to pripadalo, že svoju sestru takmer uctieva. Nikto ale nevie, kde je. Prečo vlastne Paurnami odišla a vráti sa ešte vôbec?

Trisha Krishnan ako Paurnami

Priznám sa bez mučenia, že keď som film pozerala po prvýkrát, bola som strašne sklamaná a nudila som sa. Nevedela som, kam príbeh smeruje, stále som čakala, kedy sa objaví Trisha, boli tam scénky, u ktorých sa mi pozastavil rozum, a v prvej polovici sa odohral jeden epický súboj plný WTF momentov a... proste ma nebavil. Bolo toho na mňa privela. 

Paurnami sa už od detstva učí tancovať. Hrdo sa pripravuje na svoju úlohu počas festivalu, ale..

Ale sakra, bol pod taktovkou Prabhu Deva! Režiséra, ktorý natočil moje milované Nuvvostanante Nenoddantana! Takže som si ho po pár mesiacoch pustila znovu a zaprisahala som sa, že nepretočím ani minutu a pozriem si aj celý ten mega súboj Sivakehsavu a milosťpána. Teraz fakt neviem.. bola som predtým slepá? Alebo sa natoľko zmenilo moje vnímanie prvkov v juhoindických filmoch? Uvedomila som si totiž, že tento film milujem od začiatku do konca, každú minútu. Táto láska sa len prehĺbila, keď som film prekladala. Zakaždým, keď si k nemu sadnem, že si pozriem len niektoré momentky, od neho odchádzam o dve hodiny (hneď to aj dosvedčím: chcela som spraviť "len zopár" záberov z filmu.. o vyše hodinu som ich mala okolo 100.. najradšej by som ich sem dala všetky).  :D

Záporáci filmu - šialený milosťpán a Chandrakalina macocha a strýko.. objavia sa ale aj horší!

Je plný detailov, ktoré ma stále pobavia: Babka, ktorej na hlave pristane klobúk počas klipu Koyo Koyo a ona potom suverénne prejde skrz záber, banda chlapov v tej iste piesni prezlečených za kohútov.. Chandrakaline žiarivé zuby, zabitie muchy kladivkom.. sluha, ktorý zdvihne jednu vetvičku a zťažka si povzdychne, aký je zmorený.. Chandrakala beží s bratom popri Sivakehsavovej motorke a obaja sa zastavia, aby do nej mohli kopnúť.. a samozrejme som prišla na chuť aj tomu súboju, pri ktorom náš hrdina a megalomanský záporák "čerpali silu" zo svojich hudobných nástrojov. Najprv som nevedela, čo si o tomto všetkom myslieť. Pravda je ale taká, že celý film je precízne natočený - nie je v ňom jediný záber, ktorý mi pripadal zbytočný, alebo natiahnutý do úmoru.

Charmi je prirodzene šarmantná. Má dobré komediálne načasovanie a ako Chandrakala bola perfektná :)

Centrálnou témou filmu sú tradície a ich zachovanie. Tanec je naozaj krásnou formou dedičstva, ktoré si rodina podáva počas niekoľkých generácií.
Sivakehsava ale musel čeliť iným zvykom vo svojej rodnej dedine, ktoré ani nemohli byť viacej v kontraste so vznešeným poslaním, ktoré mali Pournami s Chandrakalou. Síce ako muž prekypuje energiou a dobrou náladou, občas na ňom vidno, že ho niečo máta. Čo to je sa dozviete, keď si film pozriete ;)


Zabudla som ešte spomenúť, že dej sa odohráva v roku 1963.. vlastne nezabudla, je to hneď v prvom odstavci. Tak vás už len upozorním, aby ste sa pripravili na nejaké tie dobové kostýmy, ešte pestrejšie farby, platne a na Elvisa Presleyho :D Hudba v pozadí je šplechnutá rock'n'rollom. Okrem jednej hudobnej vsuvky sú všetky súčasťou deja. Prabhu Deva znovu nesklamal. Vidno, že predtým, než sa dal na režírovanie, bol choreografom. Klipy sú naozaj plné nápadov. Príbeh sa odohráva na vidieku, takže aj pri hudobných klipoch dobre vynikla krása prírody. Nehovoriac o tom, že stačí žmurknúť a hneď ste asi prišli o nejakú tú momentku (napríklad v Koyo Koyo sa na okamih ukáže Prabhu Deva!). Záverečný tanec v chráme je neskutočný! Po dlhej dobe naozaj tradičný tanec. Síce trochu nemotorný, ale vzhľadom na to, že sa tu nejedná o skúsenú tanečníčku, aj tento aspekt zostal verný realite. Predsa len by pohyby á la Madhuri Dixit boli trochu nečakané.


Táto recenzia už začína byť príliš dlhá.. okrem toho si klipy zaslúžia svoj vlastný príspevok. S týmto sa s vami lúčim a prajem pri filme príjemnú zábavu :) Ak by vás odrádzala neznalosť angličtiny, slovenské titulky sa dajú stiahnuť na www.titulky.com ;)

Obrázky z filmu.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Podobné články