Urumi (2011)


Režisér: Santosh Sivan
Hrajú: Prithviraj, Genelia D'Souza, Prabhu Deva, Nithya Menon, Amol Gupte
Žáner: historický, akčný, dobrodružný
Dlžka: 2h:51m.39s

ČSFD / IMDB

Už dávnejšie som poškuľovala po ďalšej z rady indických filmových centrál – Malluwoode. Tento priemysel je tiež na juhu, sídlo má v Kerale. Je tu jeden zásadný fakt, ktorý ovplyvňuje tvorbu tejto krajiny – väčšinu obyvateľstva tvoria kresťania. Pri mojom prvom filme to až tak nezavážilo, keďže sa jednalo o historický kúsok. Keď som sa dopočula o Urumi, rozhodla som sa, že to bude prvý malajámsky film, ktorý uvidím. Dúfala som v dobrý dojem, ktorý by povzbudil moju zvedavosť za ďalšími filmami. Pred týždňom vyšiel Urumi na dvdčku. Teraz mám obavy, že lepší malajámsky film už neuvidím.

Obojsečný meč. :)


Zadĺžený Krishna Das sa dozvedá, že po matke zdedil pozemok, ktorý je bohatý na nerasty.. a tým pádom aj veľmi zaujímavý pre ťažobné spoločnosti. Odchádza prevziať svoje dedičstvo a dohodnúť predaj, ale cestou ho unesú príslušníci tamojšieho kmeňa, ktorí by podpisom zmluvy prišli o svoj príbytok. Náčelník sa v ňom snaží prebudiť puto k rodnej zemi, a tak mu začne rozprávať o jeho predkovi, Kelu Nayanarovi. Mužovi, ktorý sa snažil zabiť Vasca De Gamu.

V 16. storočí sa na pobrežie juhozápadnej Indie doplavil Vasco Da Gama. V tom období sa tam už veselo obchodovalo s Číňanmi a Arabmi, najcennejším tovarom bolo korenie – takzvané „Čierne zlato“. Gama bol veľkolepo privítaný, ale nepodarilo sa mu dohodnúť obchod s Kalikutským kráľom. Pri druhej výprave zajal Gama loď pútnikov, ukradol všetky cennosti, cestujúcich (ženy a deti nevynímajúc) dal uzatvoriť do podpalubia a loď bola podpálená.


Malý Kelu sa musel na Vascovej lodi prizerať krutostiam voči brahmanskému duchovnému, ktorý mal dohodnúť prepustenie rukojemníkov. Chlapca pred smťou zachránil jeho otec, Generál Kothuwala, sám ale prišiel o život. Kelu dopláva na pláž plnú zmasakrovaných tiel, vezme z rúk umierajúcej ženy zlaté šperky, s ktorými si pútnici snažili vykúpiť slobodu, a ich roztavením si nechá vyhotoviť zbraň: zlatý 'meč' Urumi. V živote i v boji sa riadi zásadami svojho otca a do budúcnosti si vytýčil jediný cieľ: zabiť Vasca De Gamu.


Vo filme sa toho deje dosť - mocenské hry, politické intrigy, osobné drámy... Úprimne povedané ani neviem, s čím v písaní pokračovať a kedy skončiť :) Síce sa film opiera o skutočné osoby a udalosti, nie je to historický film pravým zmyslom slova. Santosh si vzal kreatívnu voľnosť a spravil ... rozprávku pre dospelých. Fakt a fikcia sa prelínajú a občas som si nebola istá, čo mám považovať za ‘skutočné’.

Kelu je na svojej ceste za pomstou sprevádzaný verným kamarátom Vavvalim. Je to bezstarostný chlapík, nie však hlúpy. Je hlasom rozumu, keď sa Kelu necháva premôcť svojou horkokrvnosťou. A keď práve neputujú, nebojujú a nespĺňajú nejakú úlohu, tak flirtuje s princeznou Balou.. alebo ona s ním? Asi skôr tak. Oni dvaja sa starajú o občasné odľahčenie deja. Ich pletky sú pekne súčasťou príbehu a vôbec mi tam nepôsobili rušivo. Ako by mohli, keď boli takí rotzomilí?


Okrem Vavvaliho je ďalším zásadným charakterom arabská princezná Ayesha. Večne zamračená žena, ktorá väčšinu svojho mladého života strávila bojovaním. Kelu ju najprv v tichosti obdivuje, ale keď sa ich cesty stále znovu skrížia, začne sa medzi nimi zaujímavý vzťah. Žiadne nežnosti, alebo nebodaj dvorenie. Ich "najromantickejšie" momenty vidíme v boji, keď sa pri podrezávaní nepriateľov idú prebodnúť očami... alebo pre zmenu bojujú jeden proti druhému.



Aby som sa príliš nerozpísala, zhrniem do bodov, prečo sa tento film oplatí vidieť.
  • Je krásny. Santosh Sivan je v prvom rade známy kvôli svojej kinematografii. Zapôsobil na mňa už v Dil Se, Asoka a Raavananovi. Pozerať Urumi bolo ako ísť do galérie. Najradšej by som si vytlačila každý záber a vytapetovala si ním byt.
  • Je napínavý. Hneď vieme, že Kelu sa bude snažiť zabiť De Gamu, ale jeho misia nie je priamočiara. Úplne som zabudla, že príbeh v minulosti je vlastne len to – príbeh, ktorý sa za chvíľu skončí a znovu sa dejom prenesieme do prítomnosti.
  • Herecké obsadenie. Toto ocenia tí, ktorí poznajú indických hercov. Popri ústrednej trojici si tu zahrali aj Amol Gupte, Vidya Balan a na minútu sa na obrazovke mihla aj Tabu.
  • Charaktery. Okrem troch hlavných postáv je tu celá plejáda vedľajších. Niektoré majú obmedzený čas na obrazovke a predsa na seba dokázali upútať pozornosť. Najpríjemnejším prekvapením pre mňa boli „Portugalci“. Lepšie zahratých bielych zloduchov som ešte v indickom filme nevidela. Obávala som sa ďalšieho Lagaanu alebo Madrasapattinamu, ale našťastie z nich nespravili karikatúry.
  • Hudba. Všetky piesne okrem Aaro Nee Aaro sú súčasťou deja. Väčšina len znie v pozadí, pravú choreografiu majú len 3 (4 ak sa počítajú Prabhuove pohyby k Thelu Thele). Prabhu Devaaaaa <3 Ten chlap sa len otočí okolo vlastnej osi a ja som v siedmom nebi. Žiaľ s ním Tabu nedokázala držať krok a tak museli zjednodušiť choreografiu pre Aarane Aarane. Ale Prabhu aj tak tancoval a bol plný energie, takže ja som spokojná.
  • Spomalené zábery. Tie budú asi vecou vkusu. Je ich tu veľa, či už pri boji, alebo pri pesničkách. Mne sa strašne páčili. Keď bojovníci jazdia na koňoch, lietajú vzduchom (veľa sa tu skáče), alebo sa oháňajú nejako zbraňou, vyzerá to spomalene oveľa krajšie.
  • Okamihy mystiky. Nečakala som ich. Milé prekvapenie.


Aby som ho len nechválila, tak tu sú moje výhrady:
  • Pritviraj bol príliš mohutný. Arya, ktorý hral jeho otca, sa mi ako vrtký bojovník páčil viacej. Rovnako aj Prabhu Deva, ktorý dokonalo ovláda svoje telo - ešte pekné, keď je taký skvelý tanečník!
  • Genelia bola dabovaná, keďže nehovorí malajámštinou. Hlas bol síce pekný, ale pri niektorých dialógoch ledva hýbala perami. Vyzeralo to zvláštne. A síce bojové scény zvládla dobre, pri obyčajnej chôdzi, alebo pri pohybe rúk... pôsobila meravo. Stále u jej filmoch tvrdím, že je drevo (a to ju mám rada!). Obávala som sa, ako zvládne túto úlohu, ale Ayeshu zahrala pekne.
  • Občas som nechápala, čo sa deje, pretože v titulkoch boli dialógy dvoch postáv spojené do jednej časti a neboli od seba oddelené ani len čiarkou – celkovo bolo dvdčko odfláknuté. Pevne verím a dúfam, že sa dočkám vydania na Bluray.
  • Skladateľ sa nechal „inšpirovať“ inými umelcami a neuviedol ich ako pôvodných autorov.


Týždňovú pauzu na napísanie recenzie som si dala aj preto, aby som našla nejaké nedostatky. Po dopozeraní som bola totiž v určitej eufórii. :) Už mi aj tak padlo ťažko o ňom písať niečo zlé. Kto chce, ten tam chyby určite nájde. Pre mňa je to jeden z tých filmov, ktoré som nechcela, aby skončili. Pripisujem ho na zoznam chystaných prekladov.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Podobné články