Ali Zafar - Jhoom


Ja viem, nepíšem veľmi o hercoch a herečkách, pokiaľ nekomentujem ich role vo filmoch. Má to svoj dôvod - mimo plátna ma nezaujímajú. Klebety, bulvár, aféry atď, to nemá s filmom nič spoločné. Okrem toho si nechcem pri pozeraní predstavovať, ako ten a ten šoféroval opitý, niekoho zabil a prešlo mu to, alebo že tamten je sukničkár, hentá má strašné maniere na placi... keď sa už raz dozviem takéto veci, nedokážem sa nestranne pozerať na film a nebyť otrávená hercom / herečkou kvôli ich súkromnému životu.

Takže, Ali Zafar... je moja preveľká platonická láska. M I L U J E M jeho hlas. Je ako balzám na moju dušu. Ale najprv trošku o jeho tvorbe. Je to pakistánsky spevák, ktorý sa nedávno dostal na menšie výslnie vďaka roli v strelenej komédii Tere Bin Laden. Hral tu spravodajcu, ktorý sa za každú cenu chce dostať do Ameriky, ale nedarí sa mu to. Potom náhodou nájde dvojníka Usámu Bin Ladena, zfalšuje s ním reportáž (to treba vidieť!!) a inkasuje za toto exkluzívne video kopec peňazí. Pozerala som tento film s minimálnym očakávaním a pri konci som bola šťastná ako blcha. Je to jeden z tých filmov z ktorých mám okamžite dobrú náladu. Komédia tochto typu stojí na výkonoch hercov a ja žiadnemu nemám čo vyčítať. Všetci do jedného boli super - samozrejme aj ich kolegyňa maskérka v ničom nezaostávala.


Toto bolo moje prvé stretnutie s Alim. Nebudeme si klamať, je to pekný muž. Keby to bola jeho jediná prednosť, tak by som sa len pozerala na jeho obrázky, púšťala si Tere Bin Laden a po chvíli by ma to prešlo. LENŽE. On nie je len herec. Je aj maliar a spevák. Presne tak, vie hrať, malovať a aj spievať. Podieľal sa aj na albume k svojmu prvému filmu. A síce bol zábavný, musela som si vypočuť jeho sólový album Jhoom, aby som si jeho hlas zamilovala. Je úplne iný od skackavých piesní z Tere Bin Laden. Keď som si ho pustila, aby som zistila, o čom vôbec je, po chvíli som ho vypla. Keď som chcela relaxovať a rozhodla som sa pre Jhoom, dúfala som, že ten album nikdy nedohrá. Chcela som, aby sa mi tá ďalšia pesníčka páčila aspoň ako ktorá práve hrala, ale zakaždým bola ešte lepšia. Ali dokáže dať toľko sily do svojho hlasu, že aj keď nerozumiem, o čom spieva, zakaždým sa rozcítim. To je krása hudby - jej reč je univerzálna.

Videla som album označený slovom "romantický", ale nie je len taký. Neznie mi len tak. Každá skladba ma inak naladí a väčšinou si viem aj premietať nejaký menší "filmík" za zatvorenými očami. Niekedy si predstavím len Aliho, ako ich spieva v štúdiu. Na youtube je niekoľko jeho štúdiových vystúpení a ten chlapík vie úžasne spievať naživo. Častejšie si ale predstavím nejaké scénky zo života, alebo filmov. Album pozostáva z desiatich skladieb a Jhoom / Dastaan-E-Ishq majú svoje alternatívne verzie. Väčšina znie orientálne. Nevyznám sa v hudobných nástrojoch, takže neviem posúdiť, nakoľko je to navodené nimi, a nakoľko Aliho hlasom. Moje obľúbené sú Jhoom, Jee Dhoondtha Hai a Dastaan-E-Ishq :)

Jhoom – ako prvé ma prekvapilo, ako veľmi dospelo znie jeho hlas. Je hblší, než som po Tera Bin Laden očakávala. Jhoom znamená tanec, kolísanie v tanci, a presne to si uňho aj predstavujem – spomalené krútenie v sufi tanci, ako je aj párkrát ukázané v klipe :)

Tu Jaane Na (Youtube) – rozumiem len zopár slov tu a tam, ale už len samotné tempo a sfarbenie hlasu je veselé. Tu jaane na mere dil ki batein znamená ‘Ty nevieš, čo hovorí moje srdce...’ Asi jedna z tých pesníčiek, kde muž hovorí svojej milej, že si nie je vedomá, čo k nej cíti a aký má naňho efekt


Jab Se Dekha Tujhko (Youtube) – viem si veľmi dobre predstaviť, že to je o prvej láske. Jab se dekha tujhko = keď som ťa uvidel. :) Asi najveselšia pesníčka z Albumu.


Jee Dhoondta Hai (Youtube) - bože, táto pesníčka... len keď počujem prvé tóny, je mi do plaču. A odkedy som preplakala videla klip, si nič iné ani neviem predstaviť, ako pár na pláži a túžbu za druhou šancou. „Srdce mi znovú túži po tých dňoch, keď sme len tak sedeli a strácali sa v našich predstavách...“


Koi Uhmed (Youtube) – prespievaná pesníčka, Aliho verzia je pomalšia a precítenejšia, než pôvodná verzia. A tým pádom pre mňa aj príjemnejšia na počúvanie, než tá od Ustafa Rateha Aliho Khana (hoci aj Ustaf je vynikajúci spevák)


Jaan-E-Mann (Youtube) – a pokračujeme ešte pochmúrnejšou pesníčkou. 


Nahin Rai Nahin (Youtube) – potrebné povzbudenie po predchádzajúcich dvoch skladbách :) 


Jaar Dhadhi Ishq (Youtube) – táto je dve v jednom. Prvé dve a pol minúty to znie trochu pochmúrne. Potom začne hrať gitara, zrýchly sa tempo a je to pesníčka plná života.


Dastaan-E-Ishq (Youtube) – ďalšia, ktorá prvú minútu a pol znie úplne inak, než po zvyšok skladby. Sprvu spievané hlbokým hlasom, akoby niekoho / niečo oplakával. Potom to naberie tempo, hoci nárek z jeho hlasu sa celkom nevytratí.


Allah Hu (Youtube) – hmm, táto mi pripadá oproti ostatným fádna. Stále pekná, ale niečo tomu chýba..


Som s týmto albumom preveľmi spokojná. Veľmi často si ho púšťam, najmä keď chcem úplne vypnúť. Aliho hlas, striedavé melódie, atmosféra piesní sa mi dostáva pod kožu. Iste tomu napomáha aj fakt, že vo väčšine jeho skladieb je nádych tajomna. Možno je to tým jazykom, alebo hudobnými nástrojmi. Chcem veriť tomu, že je to všetko dokopy. Urdština lahodí mojím ušiam ako máloktorá iná reč.

Nemyslela som si, že tu raz budem rozplývať písať o hudobnom albume, ale stalo sa. Potrebovala som sa podeliť o moju lásku k tomuto umelcovi :) Už sa teším na jeho ďalšiu tvorbu.

Na rozlúčku útržok z titulnej piesne Jhoom:

Maine tujhe dekha
 Videl som ťa..
Subho ke ujaalon mein
 V slnečných lúčoch
Nadiya mein naalo mein
 V riekach a potokoch
Lamho mein saalon mein
 V prchavej chvíli i dlhých rokoch
Pyaar karne walo mein
 V zamilovaných ľuďoch
Junoon mein jiyaalo mein
 V šialenstve a logike
Ishq ke malaalo mein
 V smútku, ktorý prichádza s láskou

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Podobné články